بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

تقلب و دزدی علمی

بحث دزدی و تقلبِ علمی، مانند همه‌ی بزه‌کاری‌های دیگر، با چهار تا افشاگری و پند و نصیحت و بگیر و ببند، درست نمی‌شود. البته بی‌شک تأثیر دارد اما کم و کوتاه. در این دو سال اخیر، یقه‌ی چند نفر را گرفتند؛ به اسم و سند. چه شد؟! دو تا جریمه‌ و تنبیهِ نوازش‌گونه شدند و هیچ! آدم‌ها اغلب ضعیف‌ند. یعنی مطابق با ساختارها حرکت می‌کنند و عمل می‌کنند. فرد و اصلاح فردی، قطعن مهم است اما اغلبِ افراد، نمی‌توانند خودشان دست به کار شوند. اگر هزار بار هم به آن‌ها بگویید که بکن و نکن، باز آن‌ها راهی را می‌روند که ساختارهای سالم و ناسالم به آن‌ها نشان می‌دهد. حال، باید چه کرد تا ساختارها درست ببشود؟ من نمی‌دانم. لابد باید جادو کرد!!! ... اما زاهِ اصلاح، جز از طریق اصلاح ساختار، شدنی نیست. راهِ اصلاح، هرچه باشد، این نیست که آدم‌ها (منظور آدم‌های متوسط‌الحال و کمابیش ضعیف) باید تک‌تک در پیش خودشان و به عنوان انفرادی، خودشان را اصلاح کنند. من نمی‌دانم چرا این حرف، این‌قدر برای برخی (به ویژه بزرگانِ قوم) پیچیده است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد