بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

گزارشی از آزمون‌ها و مصاحبه‌های دکتری (بخش سیزدهم)



مصاحبه‌ی خوب و استاندارد

دم در یکی از اتاق‌هایی که کم‌تر شلوغ بود، یعنی اتاقِ ترجمه‌ی متن عربی، ایستادم. نوبت‌م شد و داخل شدم. درست روبه‌روی در، میزی بود که یکی از استادها پشتِ آن نشسته بودند و دیگری، تقریبن کنار و بیرون میز. آقایان را نمی‌شناختم. اما بعدن فهمیدم که آن‌که پشت میز بودند، دکتر توکل بودند و دیگری، دکتر ناجی. یکی، با چهره‌یی کمابیش گرفته و جدی، و دیگری (دکتر ناجی) با چهره‌یی خندان و شاداب. سلام کردم و با کسبِ اجازه از آقایان نشستم. نخستین سخن، سخن از پایان‌نامه بود. و پس از آن بی درنگ جلویَ‌م متنی را باز کردند که اگر یادم باشد از شیخ اشراق بود. متن را خواندم و ترجمه کردم. پس از آن، آقایان عزیز، دو پرسش کردند و مصاحبه تمام شد. دکتر ناجی پرسیدند: آیا فلسفه‌ی اسلامی داریم یا نداریم؟ پاسخ دادم: هم داریم هم نداریم. و توضیحاتی در این باره دادم. پرسش دوم را هرچه فکر می‌کنم یادم نمی‌آید. فقط این را یادم است که آن نیز مانند پرسش نخست، پرسشی کلی و تحلیلی بود. به این می‌گویند مصاحبه. چرا؟ زیرا نخست این‌که موضوعِ اصلیِ این مصاحبه، متن‌خوانی و ترجمه بود و نیازی نبود که افزون بر متن‌خوانی، پرسش کنند؛ دوم این‌که پرسش‌ افزوده‌ی‌شان نیز کلی و تحلیلی بود و نه جزئی و حفظی.

از اتاق بیرون آمدم و پشتِ در اتاق دیگر، که درست روبه‌روی اتاق ترجمه‌ی متن عربی بود ایستادم؛ یعنی اتاقِ فلسفه‌ی اسلامی.


ادامه دارد


نظرات 1 + ارسال نظر
سلام سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:40 ب.ظ http://www.alirezafouladi.blogfa.com

سلام دکتر هادی بزرگوار و نازنین.
سپاس همیشگی با یک عالمه مهر.
جوابتان - فلسفه اسلامیُ هم داریم و هم نداریم- دقیقترین جواب ممکن در باره ی فلسفه ی اسلامی است که جمله کلیدی یک کتاب کرامند تواند بود.
دست مریزاد.
با آرزوی بهترینها برایتان.

سلام استاد عزیز
مهر و مهربانی شما همیشه باد آقای دکتر بزرگوار
مصاحبه‌های اصفهان، خیلی زیاد و خسته‌کننده بود (هفت مصاحبه!). اما کیفیت‌ش خوب بود؛ به جز دو سه مصاحبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد