بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

سعدی، و راست و دروغ

سعدی، در گلستان عشق و ادب و اخلاق خویش، این‌گونه دروغ مصلحت‌آمیز را می‌ستاید:

     دروغی مصلحت‌آمیز، به از راستی فتنه‌انگیز  

                                                     (باب نخست. حکایت نخست)

بارها گفته‌اند که سعدی دروغ را به نام مصلحت، روا دانسته است و بر این سخن سعدی، سخن‌ها رفته‌ است و بسی گله‌ها شده است. اما سعدی سخنی دیگر نیز در این‌باره دارد:

    تا نیک ندانی که سخن عین صواب است

    بایـــد که به گفتـن، دهـن از هم نگشایی

    گر راست سخــن گویــی و در بنــد بمانی 

    به زآن‌که دروغ‌ات دهــــد از بنـــد، رهـایـی  

                                                      (باب هشتم)

این‌گونه می‌نماید که این‌دو سخن با هم ناسازند. اما با خواندن همه‌ی حکایتِ نخست باب اول، و خواندن سنجیده‌ی این سخن در باب هشتم، هم‌سازی این‌دو سخن، و نیز دیدگاه سعدی درباره‌ی راست و دروغ، به‌تر و سنجیده‌تر نمایان می‌شود.    

نظرات 1 + ارسال نظر
ماهی سیاه کوچولو جمعه 9 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 07:07 ب.ظ

به نظر من بین دروغ به ظاهر مصلحت آمیز، راستی فتنه انگیز، دهن از هم نگشودن و در نتیجه در بند ماندن ، آخریش از همه ارجح تره

ارجحیتی نمی‌بینم. هر کدام در جای خودش است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد