بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

چگونگی پیوند زن و مرد از دیدگاه مولوی

مولوی در دفتر نخست مثنوی خویش، مرد را به آب، و زن را به آتش، مانند کرده است و پیوندشان را هم‌چون پیوند آب و آتش دانسته است:
     آب، غالب شـد بـر آتــش از نهیب      آتش‌اش جوشد، چو باشد در حِجاب
     چون‌که دیگی در میان آید، شـها!      نیــست کــرد آن آب را، کــردش هـوا
اگرچه آب بر آتش چیره می‌شود، اما آتش نیز می‌تواند با واسطه‌ (ظرف)، آب را بجوشاند و به رقص در آورد.
      ظاهراً بر زن، چو چو آب ار غالبی       بــاطـنـاً مـــغـلـــــــــوب و زن را طـالـبــــی           
     این‌چنیــن خاصیتی در آدمی‌ست       مِهر حیـوان را کم است؛ آن، از کمی‌ست
     گفت پیـــغمبــر کـه: زن بـر عاقلان      غــالـب آیــــد ســخت و بـــر صــاحـب‌دلان
     باز بـــر زن، جــاهلان غـالب شوند       کانـدر ایـــشان تندی ِ حیوان‌سْت بند (1)
از دیدگاه مولوی، انسان عاقل، هرگز بر زن ستم نمی‌کند و بر او چیره نمی‌شود؛ بل‌که بالاتر، این زن است که بر مرد عاقل، چیره می‌گردد. از آن سو، نادان‌ها هستند که بر زن، صد ستم روا می‌دارند و بر او چیره می‌شوند و با او تندی می‌کنند.
پ.ن:
1) دفتر نخست، بیت‌های 2429 تا 2434
        

نظرات 3 + ارسال نظر
پاورقی های من یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:44 ق.ظ http://www.myfootnotes.blogsky.com

وبلاگ پاورقی های من
" مقالات و ترجمه های علمی – فرهنگی و هنری به همراه گالری عکس"
http://www.myfootnotes.blogsky.com

سلام .. عذرخواهی میکنم که به دلیل حجم بالا و وقت کم مجبور به کپی کردن پیام بالا بودم. خوشحال می شم که به من سر بزنی ... با هم تبادل اطلاعات و لینک و... داشته باشیم.

فعلا بای...

امیر یکشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 02:47 ب.ظ

مولوی زن را از منظر سنتی و ترحم برانگیز تسیر کرده. مثل اینکه مولوی هم نگاهش به زن نگاه چندان جالبی نیست. مثل همه عارفین و صوفیان تاریخ ما

ممکن است. داوری با خواننده. من در مولوی‌نامه‌ی خود، فقط دیدگاه‌های مولوی را بیان می‌کنم... بدون داوری

ماهی سیاه کوچولو دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:49 ق.ظ

آب و آتش هر کدوم بر دیگری غالب بشه، اونو محو می کنه. با این حساب که پیوند گسسته می شه چون یکی از دو جز پیوند شده از بین رفته؟؟

در مثل مناقشه نیست. تشبیه مولوی از همه‌ی جنبه‌ها نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد