بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

فهرست کتابِ «بررسیِ امکانِ تفسیرِ دینی از فلسفه‌ی افلاطون»، نویسنده: هادی جعفری امان آبادی

فهرست کتابِ تازه‌منتشرشده‌ی بنده (یعنی کتابِ «بررسیِ امکانِ تفسیر دینی از فلسفه‌ی افلاطون»)  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


پیش‌گفتار  

مقدمه  

فصل اول:  

تأثیرپذیری از آیین‌های سنتی و دینی باستان  

۱. 1. مقدمه  

۱. 2. تأثیرپذیری از ادیانِ معنویِ رواج‌یافته در میان یونانی‌زبان‌ها  

۱. 2. 1. تأثیر از جهت توجه به انسان و سویه‌های باطنی او  

۱. 2. 2. تأثیر از جهت تشبه به مقام الوهیت  

۱. 2. 3. تأثیر از جهت وحدت یا پیوند علم و عمل  

۱. 2. 4. تأثیر از جهت اعتقاد به نفس، جاودانگی نفس، و تناسخ  

۱. 2. 5. تأثیر از جهت رازورزی  

۱. 3. تأثیرپذیری از دین زردشت  

۱. 3. ۱. یونانی‌ها و زردشت  

۱. 3. ۲. تأثیر آموزه‌های زردشت بر افلاطون  

۱. 3. ۲. 1. تأثیر از جهت دوگانگیِ جهان معقول و محسوس (گیتی و مینو)  

۱. 3. ۲. 2. تأثیر از جهت شباهت یا نزدیکی انسان و خدا  

۱. 3. ۲. 3. تأثیر از جهت روح و جاودانگی روح  

۱. 3. ۲. 4. اسطوره ار و زرتشت  

۱. 3. ۲. 5. تأثیر در جهت ایده‌ها  

۱. 4. تأثیر دین سنتی – اسطوره‌یی  

فصل دوم: قرینه‌های امکان تفسیر دینی از فلسفه افلاطون  

۲. 1. قرینه‌های انسان‌شناختی  

۲. 1. 1. مقدمه: جایگاه نفس در تفکر یونان باستان و تفکر افلاطون  

۲. 1. 2. درون‌گرایی افلاطون  

۲. 1. 3. توجه به فردیتِ فرد  

۲. 1. 4. پیوند درون‌گرایی و کم‌اعتباری حس و تجربه  

۲. 1. 5. درون‌نگری و استدلال‌ورزی  

۲. 1. 6. ماهیت نفس  

۲. 1. 6. 1. نفس: راز یا مسئله؟  

۲. 1. 7. نفس جهان  

۲. 1. 8. نفس انسانی و جاودانگی آن  

۲. 1. 9. نفس انسانی و زندگی زاهدانه (و تا حدی دین‌ورزانه)  

۲. 1. 10. تشبه نفس به خدا  

۲. 2. قرینه‌های معرفت‌شناختی  

۲. 2. 1. باور به حقیقت متعالی  

۲. 2. 2. سلوکِ نظری ـ عملیِ معرفت به حقیقت متعالی  

۲. 2. 3. دیالکتیک  

۲. 2. 3. 1. تشریح دیالکتیک از طریق تمثیل خط  

۲. 2. 3. 2. دیالکتیک و امکان تفسیر دینی از فلسفه افلاطون  

۲. 2. 4. پیوند معرفت و فضیلت  

۲. 2. 5. متعلق نهایی معرفت: ایده‌ی نیک (خدا)  

۲. 2. 6. تقابل بنیادین با ماده‌گرایی و نسبی‌گرایی  

۲. 2. 7. ماهیت حقیقت  

۲. 3. قرینه‌های وجودشناختی  

۲. 3. 1. دوگانه‌ی جهان مادی و جهان ایده‌ها  

۲. 3. 2. ظهور و خفای حقیقت  

۲. 4. قرینه‌هایی درباره ماهیت فلسفه  

۲. 4. 1. فلسفه و اروس  

۲. 4. 2. فلسفه یعنی فیلوسوفیا و نه سوفیا  

۲. 5. وجوه متمایز اندیشه‌های افلاطونی و اندیشه‌ی دینی ـ عرفانی  

۲. 5. 1. مقدمه  

۲. 5. 2. ضروری‌دانستنِ سنجشِ روشمند و منطقی  

۲. 5. 3. پای‌بندِ پندارهای انسان  

۲. 5. 4. توجه به انسان (و جهانِ درون‌ش)، به جای توجه به جهانِ بیرونی  

منابع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد