بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

انتخابات و جنگ روانی


یادداشتی از:
سید هادی جعفری امان آبادی:
انتخاباتِ ریاست‌جمهوریِ سال 1396 تمام شد. نامزدی پیروز شد و نامزدهایی شکست خوردند؛ اما پیدا بود که نامزدها همگی برخوردار از اتاق‌های جنگ روانی هستند. این‌که گفته شود که فقط یک یا دو نامزد، اتاقِ جنگ روانی داشتند، دروغِ محض است. همه‌ی‌شان، به شدت، از شیوه‌های جنگ روانی استفاده کردند؛ اما با این تفاوت که برخی‌ از ایشان، اتاق‌های بسیار قوی، برخی‌، اتاق‌های ضعیف، و برخی، اتاق‌های بسیار ضعیف و ناشیانه داشتند.

نمونه‌هایی این جنگ روانی:

برخی از نامزدها، از برخی نهادهای نظام، (که خود، از میان آن‌ها برخاسته بودند و در میان آن‌ها بودند و هستند) انتقادهای بسیار تندی کردند که ظاهرن عجیب و غیر طبیعی بود! همچنین این نامزدها چنان مردم را از دیوارکشی در پیاده‌روها و اعدام‌ها و تحریم‌ها و کمبودِ شیرخشک‌ ترساندند و چنان به نحو افراطی رقیب‌ْهراسی کردند که گویی با آمدنِ رقیب، ایران، قرار است تبدیل به جهنمی هولناک شود و در دم و کامل، نابود ‌گردد!
 
برخی دیگر از نامزدها نیز ناگهان سر از خانه‌های شهروندانِ بسیار فقیر در آوردند و با آن‌ها عکس‌های تبلیغاتی گرفتند و وعده‌های غیر منطقیِ یارانه‌یی دادند و به نحوِ افراطی از سفره‌ی مردم گفتند و با لباسِ خادمِ امام رضا به میدان آمدند اما در ادامه، ناگهان هم‌ْنشینِ «تتلو» شدند و با او عکسِ تبلیغاتی، و بالاتر از آن، فیلمِ تبلیغاتی گرفتند!

برخی نیز با استفاده‌ی تقلیدی، افراطی، و ناشیانه از تعبیرِ «4 در صدی و 96 درصدی»، چنان به چاله‌ی خامی و ناپختگی فرو غلتیدند که دیگر نتوانستند از این چاهِ عمیق، بیرون بیایند!

و برخی ...
 
اما گذشته از جنگ روانی و بازی‌‌های انتخاباتی،
نظام جمهوری اسلامی، باید مطالباتِ سه گروهِ زیر را (به ویژه گروه پیروز را)  به خوبی عملی کند:

1. حدود 23 میلیون نفر که در این انتخابات، پیروز شدند؛
2. حدود 15 میلیون نفر که شکست خوردند؛
3. حدود 15 میلیون نفر که در انتخابات، شرکت نکردند.

همه‌ی این سه گروه نیز باید حق و حقوق یک‌دیگر را مراعات کنند. و (فعلن) حقوقِ اکثریتِ پیروز، کمابیش مقدم است، اما نه به قیمتِ لِه‌کردنِ شکست‌خورده‌ها و شرکت‌نکرده‌ها. شکست‌خورده‌های عزیز (که در واقع، شکست نخورده‌اند)، و شرکت‌نکرده‌های در انتخابات (چه به حق شرکت نکرده باشند و چه به ناحق)، حق و حقوق‌شان به شدت محترم است.

و به هر اندازه که این‌ نکته‌ها مراعات نشود، به همان اندازه، این انتخابات، از محتوا تهی خواهد شد.
سید هادی جعفری امان آبادی
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد