بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

پیشْ‌گفتار دفتر دوم مثنوی آدم‌ها


آن‌گونه که در پیش‌گفتارِ دفتر نخستِ "مثنوی آدم‌ها" گفته‌ام، در آغاز، بر آن نبودم که مثنوی به درازا بکشد و کتاب بشود و به چاپ برسد. آدم‌ها را می‌دیدم که چه هستند و چه‌ها می‌کنند و چه‌ها می‌گویند. پس بر آن شدم که اندکی از آن‌ها و از چی‌ستیِ آن‌ها و هستیِ آن‌ها و از لغزش‌ها و نقص و عیب‌ها و درد و غم و شادی و حالت‌های گوناگون آن‌ها بنویسم؛ اما، ناخودآگاه، نوشتن‌َم کم‌کم به درازا کشید و صفحه‌های مثنوی، بیش‌تر و بیش‌تر شد. و در این کار، به قدری پُردرد و پُرشتاب و کم‌درنگ و احساسی بودم که چندان در اندیشه‌ی وزن و قافیه نبودم. در بخشِ نخستِ "دفتر نخست"، از آدم‌های ناقص‌ گفتم؛ و در بخش دومِ آن، از آدم‌های عاشق‌. و سخن‌گفتن از آدم‌های عاشق، مرا به سخن‌گفتن از لایه‌های بس گسترده‌ی پنهانِ آدم‌ها کشانید. بخش دوم که تمام شد و کتاب به فرجام رسید و چاپ شد، با خود اندیشیدم که گویی درباره‌ی این بخش از کتاب، بسی ناگفته‌ها مانده است؛ ناگفته‌هایی بس فراوان درباره‌ی جان و جهان و جمع و جمعیت و فرد و فردیت و تنهایی و مرگ و زندگی و عقل و عشق و دوستی و نفرت و دشمنی و خدا و شیطان و مستی و هشیاری و خوشی و شادی و اندوه و غم و تازگی و کهنگی و عاقلی و ابلهی و خوش‌بختی و بدبختی و افسردگی و بودن و شدن و ذهن و عین و زشتی و زیبایی و گشاده‌دستی و تنگ‌دستی و شعر و شاعری و راز و مسئله و سودایی و سوداگری و اخلاق و معنویت. پس بر آن شدم که دفتر دومِ "مثنوی آدم‌ها" را [که در هنگامِ سرودنِ دفتر پیشین، هیچ و هرگز در اندیشه‌ی نوشتنِ آن نبودم؛ به هم‌این علت، تیتر و عنوان "دفتر نخست"، در آن دفتر نیامده است] بنویسم و بسرایم. این‌بار، وارونه‌ی دفتر نخست، کمی درنگ کردم و آن را سنجیده‌تر نوشتم و سرودم...

شایسته است که این نکته را نیز بگویم که انگیزه‌ی من از نوشتنِ این مثنوی، بیش‌تر، بیانِ مضمون‌های روان‌شناسانه و انسان‌شناسانه و خودشناسانه و ...، با نگاهِ فلسفی بوده است. به سخن دیگر، در این مثنوی، کم‌تر به زیبایی‌های شعری، و بیش‌تر، به معنا و محتوا توجه کرده‌ام. از هم‌این‌روست که بسیاری از بیت‌های دفترِ دوم را تنها خوانندگانی می‌توانند به خوبی و به نیکی بفهمند و دریابند که یا کمابیش با مضمون‌های فلسفی و عرفانی آشنا باشند و یا کمابیش برخوردار از ذوقِ فلسفی و عرفانی...



نظرات 2 + ارسال نظر
محسن دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:19 ب.ظ http://noskha111.blogsky.com/

سلام امیدوارم کتاب را در شهرستان ها یافروش ایینترنتی داشته باشیم

سلام آقا محسن
فروش اینترنتی که هنوز در ایران چندان جواب نمی‌دهد. در شهرستان‌ها هم نمی‌دانم چه‌قدر می‌آید... با این وضعیتِ عجیب و غریب نشر و کتاب، خدا به داد برسه که چه می‌خواهد بشود!... برخی کتاب‌فروشی‌های جلوی دانشگاه و برخی شهر کتاب‌ها آن را عرضه می‌کنند

گلگیسو شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:16 ب.ظ

این کتاب هم مثل دفتر اولش با بقیه کتاب ها متفاوت هست و فقط یه شعر ادبی نیست.بلکه به قول خودتون نگاه های فلسفی هم تو کتاب وجود داره که باعث عالی بودن این کتاب شده.
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد