بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

بوسه‌ گرگ

گرگی ... بوسه‌ای ... با همه ... و ... بر همه (از من / درباره‌ی هر آنچه که در من / می‌گذرد)

برخی از تیترهای کتابِ «پرتوی بر پولیتیای افلاطون»



۱۲۳ تیتر از میانِ هزار و خرده‌ای تیتر استخراج‌شده‌ از پولیتیا:


انسان‌ِ عادل، به آدم‌های بد نیز بدی نمی‌کند

تراسیماخوس: عدالت‌خواهی‌های مردم از روی ناتوانی‌ست

تراسیماخوس: دو بازدارنده‌ی ستمگری‌های مردم: قانون، آبرو

ستمگرها، از جهتی، عادل‌ هستند

گلاوکن: سرشتِ بشر قدرت‌خواهی‌ست

اوج عدالت: عدالت‌خواهی در لباس بدنامی‌ست [مکتب ملامتیه]

گلاوکن: ستمگرها همواره پیش‌رفت می‌کنند و عادل‌ها همواره عقب می‌مانند

تقدم معرفت‌شناسانه‌ی «جامعه‌شناسی» بر «روان‌شناسی» 

انسان، یک باشنده‌ی اجتماعی‌ست

چهار شغل ضروری و نخستین بشر

اصل تقسیم کار

عامل شکل‌گیری جامعه

نفی بسیج همگانی در جنگ

راهِ صلح و آشتی با آشنایان

سه روش تربیت

نخستین ابزار تربیت روحی کودکان: قصه‌گویی

آغاز هر کار، مهم‌ترین بخش آن است

سه شرط برای گفتن شعرهای ناپسند

ویژگی‌های خدا، آن‌گونه که هست

نباید کودکان را از خدا ترساند

سه قانونِ درون‌مایه‌ای شعر و داستان و قصه

جهان دیگر را نباید وحشتناک نشان داد

خدایان، کار غیر اخلاقی نمی‌کنند

انواع موضوعی داستان‌های باستان

ضرورتِ کارشناسی‌کردنِ کارها

سلامتِ شعر، برتر از زیبایی شعر

درباره‌ی موسیقی (سرود)

پنج قانون وزن

سادگی، ساده‌لوحی نیست

نظارت بر همه‌ی پیشه‌ها و هنرها

شناختِ چیزها از راهِ ضدشان

عشق، با بی تقوایی و شهوت، سازگاری ندارد

عشق معنوی مذکر به مذکر

به‌ترین نشانه‌ی فرومایگی کشور

شرط‌های پزشک‌شدن

شرط‌های قاضی‌شدن

یکی از ریشه‌های افسردگی

چه کسی باید زمام‌دار باشد؟

معیار دوست‌داشتن

توجهِ افلاطون به مرجعیت دینی

جامعه: مهم‌تر از فرد و خانواده

منبع درآمد سپاهیان

راه‌های کنترل زمام‌داران

ظاهرسازی زمام‌داران: تباه‌کننده‌ی جامعه

در آرمان‌شهر، نه ثروتمند هست و نه تهی‌دست

جایگاهِ موسیقی در تربیت کودک

برای مؤدب‌شدنِ نوجوانان چه باید کرد؟

نفی قانون‌گذاری در تربیت

زمام‌دارانِ چاپلوس‌پرور

نفی قانون‌گذاری دینی و مذهبی

محدوده‌ی قانون‌های دینی

فروترین بخش جامعه

نشانه‌ی بودنِ عدالت در جامعه

تقدم معرفت‌شناسانه‌ی «جامعه‌شناسی» بر «روان‌شناسی»

تقدم هستی‌شناسانه‌ی «روان‌شناسی» بر «جامعه‌شناسی»

[انسان، تک‌ذات نیست]

اخلاق و فلسفه‌ی اخلاق

علم و فلسفه‌ی علم

پیوندِ واقعیت و تصمیم

عامل مهار خشم

معیار عادل‌بودنِ انسان

«خوبی»، یکی‌ست اما «بدی»، بسیار

اشتراکی‌بودنِ زنان و کودکان

گم‌راه‌کردنِ دشمنان نیز بد است

کُشتی‌گیرها باید برهنه باشند

هیچ کار اجتماعی نیست که ویژه‌ی مرد یا زن باشد

ازدواج طبقاتی

کنترل جمعیت

سن بچه‌آوردن

نفی بردگی طبقه‌ی فروتر

قانون‌های اخلاقی جنگ با دشمنان

تحقق عدالت، نسبی‌ست

انسان و جامعه‌ی آرمانی، یک الگوست نه یک واقعیت

اصلی فراگیر درباره‌ی «دوست‌داشتن»

زیبایی بینی سربالای پسران

بینی عقابی پسران، بینی شاهانه است

نسبیتِ مفهوم‌های وصفی

زمام‌داری‌کردن، به زور نمی‌شود

چرا فلسفه نزد توده‌ی مردم ارجی ندارد؟

بزرگ‌ترین دشمن فلسفه

حکومتِ بد، انسان خوب را بد می‌کند

روش نادرستِ آموزش فلسفه

شیوه‌ی خواندنِ فلسفه

توده‌ی مردم، پاک‌اند و حق‌پذیر

فلسفه‌ی اخلاق

مرز ریاضیات و هندسه با فلسفه

آشفتگی مثبت [حیرت]

سیر الی الحق فیلسوفان

قلمرو نیروی حس

فرق علم و فلسفه

فیلسوفانِ واژه‌باز

فلسفه چی‌ست؟ سرکشی یا عشق‌ورزی؟

زنان نیز می‌توانند زمام‌دار شوند

انواع حکومتِ بد

حکومت‌ها شبیهِ مردمانِ‌شان هستند

ریشه‌ی سرنگونی دولت‌ها

ریشه‌ی پول‌پرستی

زمینه‌های انقلاب

«قدرت» یک پندار است نه واقعیت

دموکراسی گاهی با جنگ به دست می‌آید

علتِ به تباهی‌رسسیدنِ دموکراسی

خاستگاهِ استبداد

گداپروری زماما‌داران

عدالتِ فریب‌کارانه

خوی پیشواخواهی توده‌های مردم

زمام‌دار مستبد از دلِ پیشوای مردم بیرون می‌آید

ریشه‌های جنگ‌طلبی زمام‌اران مستبد

کار پیشوای توده‌ها: ستیزی دروغین میانِ پول‌دارها و بی پول‌ها

ترور در حکومت پیشوای مستبد

تنهایی زمام‌دارانِ مستبد

چرا زمام‌دارانِ مستبد نیاز فراوان به سپاهیانِ مستبد دارند؟

چرا همه‌ی آدم‌ها بیش و کم هوس‌بازند؟

چه کنیم تا خوابِ آشفته نبینیم؟

سرشتِ مستبدها فرومایگی‌ست

ریشه‌ی اضطراب آدم‌ها

دموکراسی ، برتر از استبداد است

سه نوع لذت

چه زمانی باید کودکان را آزاد گذاشت؟

بی وطنی انسان خردمند

چرا باید با مخالفان مدارا کرد؟

ستیز شعر و فلسفه

عشق خردمندانه

فرافکنی لغزش‌کاران 

و

...



نظرات 3 + ارسال نظر
سلام پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:37 ب.ظ http://www.alirezafouladi.blogfa.com

سلام بر دوست بزرگوار و عزیزم.
خیلی دقیق، خیلی روان و خیلی جهت بخش.
دست مریزاد.
تیتر ه تیر تا آخر خواندم و بهره بردم.

سلام بر دوست بزرگوارم دکتر فولادی عزیز
نگاه شما هم خیلی دقیق و جهت‌بخش است
همیشه پای‌دار و تن‌درست باشید

حسن آذری پنج‌شنبه 2 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:47 ب.ظ http://sepidedamvalimoo.blogfa.com

[گل]جهت عرض ادب

سپاس از حضورتان دوست عزیز

سلام جمعه 3 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:52 ب.ظ http://www.alirezafouladi.blogfa.com

سلام.
و عرض ادب و احترام.
و عرض تسلیت.

سلام استاد گرامی
بر شما نیز تسلیت باد این ایام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد